Už se to stalo asi každému, kdo někdy vlastnil nebo provozoval vozidlo. Několik týdnů před výročím pojistné smlouvy přijde od pojišťovny dopis a v něm je nové pojistné na další období. Překvapivě je ta částka zase vyšší, než jste očekávali. Proč tomu tak je?
Jde o důvod, se kterým asi moc neuděláme, a to je meziročně narůstající cena práce a náhradních dílů. Celkově se v posledních letech navyšují ceny oprav po dopravních nehodách. Dnes už spíš sporadicky narazíte na “automechanika”, který by vozidlo skutečně opravoval. Pokud se někdy přijdete podívat do servisu (dílny) v autorizovaném servisu, pak si všimnete, že mechanikům se neříká mechanik ale servisní technik. Takový technik díly neopravuje, ale mění je kus za kus. Je to dáno jednak vyšším standardem bezpečnosti, ale také snahou vydělat. Vyšší náklady na opravu vozidla zaplatí pojišťovna a ta to nechá zaplatit vás v povinném ručení nebo havarijním pojištění.
Co se ale hlídat dá a můžete tím snížit zátěž na pojišťovnu a tím i udržet i cenu pojistného, je hlídat si opravy. Pojišťovny v rámci zjednodušení likvidace a úspory nákladů na lidské zdroje poskytly smluvním servisům možnost fotit škody. Takže dnes už nikdo z pojišťovny víceméně nekontroluje, co se s vaším autem děje. Bohužel se často stává, že se pak “mění” nebo spíš vyučtují díly, které vůbec měněné být nemusí. Nebo v tom horším případě se jen do faktury vyučtuje díl, který na vozidlo nakonec vůbec nebyl osazen a využije se jinde.
TIP: Hlídejte si, jestli servis odvádí dobrou práci a skutečně s vaším autem dělá, co dělat má. Není potřeba být specialista na opravu vozidel, ale je potřeba se zajímat. Například pokud víte, že nárazník nebyl poškozen a ve faktuře je uvedena jeho výměna, tak je dobré se zajímat, proč to tak je a chtít vidět vyměněný díl. Nezdá se vám příběh o tom, že díl už je zlikvidován? Nahlaste to na pojišťovnu k prošetření.
Meziročně je dobré i vyjednávat s pojišťovnou o nových sazbách pojistného. Pokud jste v daném roce nezpůsobili žádnou škodu, pak není důvod akceptovat bezdůvodné navyšování pojistného. Pokud se vám o pojištění stará makléř, pak toho dobrého poznáte tak, že se sám zajímá o to, jestli jste spokojeni a případně zajísti obratem konkurenční nabídky. Jen si dávejte pozor, aby “nízkého” pojistného nebylo docíleno tak, že se sníží pojistné limity nebo odeberou připojištění.
TIP: Najděte si makléře, kterému věříte. Dobrého poznáte jednoduše. Je s vámi pravidelně v kontaktu a sám se zajímá o vaše možné úspory. Takový makléř by měl mít licenci u ČNB, kterou jednoduše ověříte v registru ČNB. Zde je možné ověřit právnické i fyzické osoby. Pokud ji nemá, ukončete spolupráci.
Jedním z hlavních faktorů, který ovlivňuje výši pojistného je škodní průběh, o kterém píšeme v dalším článku. Uvádí se v procentech a je to poměr mezi zaplaceným (spotřebovaným) pojistným a objemem finančních prostředků, které pojišťovna vydala za vaše škody.
Podívejte se, co pro vás z hlediska vaší firemní flotily a vozového parku můžeme udělat.